Dotyk w VR

Chip poinformował, że firma SenseGlove oferuje w sprzedaży rękawice zapewniające zmysł dotyku w wirtualnej rzeczywistości. Sense Glove Nova (oferowane również w wersji Development Kit) pozwalają odczuć kształt i teksturę obiektu oraz jego  sztywność, wytrzymałość i nacisk (uderzenie w klawisz). Firma widzi zastosowanie w różnych miejscach: szkoleniach, projektowaniu VR, testowanie czy badania. Zestaw zakłada się wkładając dłoń w  specjalne rękawiczki z „inteligentnego materiału tekstylnego”, następnie zaciska paski, które powodują opięcie dłoni dokładniej. Rękawice oferują 20N nacisku na każdy palec, dodatkowo wzmocniony przez wibracje i technologię przechwytywania obrazu. Za same rękawice (gogle VR trzeba kupić osobno) trzeba zapłacić 4500 euro (Development kit kosztuje o 1500 mniej). Działanie można obejrzeć na kanale YouTube firmy.

Komentarz: Przyznać trzeba – robi wrażenie, szczególnie, gdy obejrzy się film z przykładu użycia  w holenderskiej armii. Wykorzystanie wydaje się nieskończenie szerokie – już teraz np. lekarze używają gogli VR bądź okularów AR do tego by operować trudne miejsca (dobry, przekrojowy artykuł w Młodym Techniku). Gdyby dołożyć do tego wrażenie ciężaru skalpela (tak sobie to wyobrażam) – wrażenie musiałoby być niesamowite. Sam używam Oculus Quest 2 przede wszystkim do gier, np.  HoloPoint (moja quasi-recenzja tutaj) i w tym wypadku świetnie się sprawdza – zaciskasz dłoń = trzymasz łuk. Tym niemniej, gdyby dołączyć do tego wyciąganie strzały, gdy czuję jej kształt… Próbowałem kilku narzędzi do wirtualnych spotkań (Immersed, Spatial) i tu pojawia się namiastka: w MeetinVR gdy wyciągnie się dłoń do innego uczestnika spotkania i on ją „uściśnie” kontroler wibruje. Co mnie w tym projekcie urzeka to fakt, iż jest to bardzo naturalne, dotychczas oferowane narzędzia (np. XRings VR) tego nie mają. Dodatkowo, co mi bardzo przeszkadza we wszystkich programach do projektowania (jak Gravity Sketch) – to fakt iż zupełnie nie wiem, kiedy „chwyciłem” przedmiot. 4500 euro to jednak dość zaporowa kwota, ale jeszcze niedawno tak samo było z goglami VR – trzeba było za nie zapłacić często pięciocyfrowe kwoty. Czekam na przełom. A czy to krok w stronę specjalnych strojów do gry bądź nawet całych przestrzeni do gry jak w Player One… to już temat na kolejny komentarz.

One thought on “Dotyk w VR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.