Czwartek z UltraSamoukiem – Big Tech

15.12.2021 odbędzie sie jednodniowa sesja Microsoft Envision. Jest to seria spotkań poświęcona trendom oraz innowacjom biznesowym i technologicznym. Będzie to drugie z serii spotkań, które zaplanowano do czerwca 2022. Pierwsze dostępne jest na dedykowanej stronie (po rejestracji).

Benchmark informuje o opóźnieniu wprowadzenia szyfrowania end-to-end do Facebooka i Instagrama. Firma, przez specjalny wpis szefowej bezpieczeństwa Antigone Davis, informuje, że usługa zostanie wprowadzona w roku 2023. Opóźnienie tłumaczy ona troską o bezpieczeństwo użytkowników oraz obawą, że będzie to kolidować ze zdolnością platformy do powstrzymywania działalności przestępczej.

Serwis Android.com.pl podaje, że wg szacunków Oxford Economics w 2020 roku YouTube wniósł do polskiego PKB 98 mln euro. Popularna platforma z treściami wideo miała stworzyć 11 tysięcy odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy (FTE). Istnieje już ponad 2000 polskich kanałów mających ponad 100k subskrypcji, oraz 150, które mają ponad 1mln.

Zdjęcie: envision.microsoft.com

Komentarz: Postanowiłem pokazać inną twarz BigTechów, że nie jest tak źle. Szczególnie Microsoft próbuje tutaj różnych inicjatyw, które mają pokazać „ludzką twarz” giganta. Nie chodzi mi tylko o konferencje takie jak Build (dla developerów), Inspire (dla partnerów) czy Virtual Training Days, które dają możliwość zdobycia vouchera na egzamin typu Fundamentals. Przy okazji, bardzo przepraszam za brak relacji z TedX czy Microsoft Ignite oraz instrukcji do przejścia Cloud Skills Challenge – zakończyłem swój i po prostu się nie wyrobiłem  w nawale zmian, których jesteście świadkami. Na lepsze, mam nadzieję. Co do Oxford Economics – cieszę się, lecz niestety, nie uważam, że to takie proste. Przyznają oni w swoim raporcie, że wyniki są prezentowane w ujęciu brutto, innymi słowy: nie uwzględniają tego, do czego alternatywnie mogłyby zostać użyte zasoby wykorzystywane przez twórców treści lub stymulowane ich wydatkami (tłum. Android.com.pl). Oznacza to, że są to wirtualne pieniądze, które mogłyby być zyskiem, gdybyśmy wiedzieli, jakim nakładem są okupione. W moim przypadku byłoby to proste, bo mogę wliczyć tylko moją własną pracę – wszystko robię sam, lecz na pewno tak nie jest w w/w przypadkach. Plus oczywiście są to kwoty prognozowane na oficjalnych danych, więc niekoniecznie tyle trafiło rzeczywiście do twórców (a tym samym – budżetu). W świetle afery nt kryptoreklam, którymi zajął się UOKiK… myślę, że kwota może być zupełnie inna.

Żeby nie było za słodko, pozwoliłem sobie na łyżeczkę dziegciu – wobec Meta (dawniej Facebook). Nie taką oczywistą, bo rzeczywiście, trzeba na sprawę patrzeć szerzej. O ile typowy internauta może utyskiwać, że Whatsapp ma, to czemu nie może mieć Messenger, lecz trzeba wziąć pod uwagę dwie rzeczy – we Whatsapp ta funkcjonalność była zanim kupił go Facebook (wtedy jeszcze), a w przypadku wspomnianych komunikatorów już nie jest to takie proste, bo odpowiedzialność za ewentualne wpadki spadnie na firmę. A że Meta ma problem z prywatnością użytkowników i jej zapewnieniem… to już inna historia. Do której, spodziewam się, wrócę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.